Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1574
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | WQFINANCE: UM RECURSO METODOLÓGICO PARA O ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
metadata.dc.creator: | Ferreira, Danyelle |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Guimarães, Norton |
metadata.dc.contributor.advisor-co1: | Oliveira, Antônio |
metadata.dc.contributor.referee1: | Ribeiro, Antônio |
metadata.dc.contributor.referee2: | Marquez, Sandra |
metadata.dc.description.resumo: | O presente estudo consiste em uma revisão bibliográfica e construção de uma Webquest para o ensino e aprendizagem de educação financeira nas escolas. Partindo da primícia de que o uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s) tornou-se uma realidade na Educação, e vem modificando as práticas metodológicas e pedagógicas tradicionais, este trabalho objetiva desenvolver e elaborar uma Webquest que atenda ao professor e aos estudantes no processo de ensino e aprendizagem sobre finanças. A Webquest desenvolvida intitula-se “WQFinance: um recurso metodológico para o ensino de educação financeira” e contribui com ações educativas e sociais que visam promover aos estudantes e suas famílias a capacidade de tomar decisões financeiras. Assim, esta investigação possibilitou a continuidade do trabalho com a inserção de uma proposta integrada de formação continuada para professores de matemática, na perspectiva de desenvolver Webquests para o ensino de educação financeira. Por meio do estudo realizado foi possível identificar um passo a passo para elaboração de uma Webquest com intuito de auxiliar os docentes na compreensão e desenvolvimento desta ferramenta. |
Abstract: | The present study consists of a bibliographic review and construction of a Webquest for the teaching and learning of financial education in schools. Based on the principle that the use of Information and Communication Technologies (ICT's) has become a reality in Education, and has been modifying traditional methodological and pedagogical practices, this work aims to develop and elaborate a Webquest that serves the teacher and students in the finance teaching and learning process. The Webquest developed is entitled “WQFinance: a methodological resource for teaching financial education” and contributes with educational and social actions that aim to promote students and their families the ability to make advantageous financial decisions. Thus, this investigation made possible the continuity of the work with the insertion of an integrated proposal for continuing education for mathematics teachers, with the perspective of developing Webquests for the teaching of financial education. No problems or difficulties were found in its construction, being a direct and simple development task, due to this facility, even people without computer skills are able to develop them. Through the study, it was possible to identify a step-by-step for the elaboration of a Webquest in order to assist teachers in understanding and developing this tool. |
Keywords: | Webquest Educação Financeira Tecnologia da Informação e Comunicação |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Morrinhos |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1574 |
Issue Date: | 15-Dec-2020 |
Appears in Collections: | Especialização em Ensino de Ciências e Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
completo para REPOSITÓRIO.atualizado.pdf | WQFinance: Um recursos metodológico para o ensino de educação financeira | 1,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.