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Tipo: Trabalho de Conclusão de Curso
Título: PRODUTOS LIGHT E DIET SOB A PERSPECTIVA DO CONSUMIDOR: AVALIAÇÃO QUANTITATIVA A PARTIR DE QUESTIONÁRIO ONLINE
Autor(es): Cabral, Ana Paula Vieira
Primeiro Orientador: Santos, Priscila Alonso dos
Resumo: Os produtos light e diet vem ganhando cada vez mais destaque ao nível mundial, com um aumento exponencial no consumo. A procura por tais alimentos decorre de uma parcela da população que busca reduzir o consumo de calorias, açúcares ou gorduras, ou que possuem necessidades alimentares específicas. A pesquisa foi realizada por meio de um questionário online, que abrangeu dados demográficos, frequência e motivação do consumo, além do conhecimento sobre os termos light e diet. Os resultados mostraram que, embora exista um interesse crescente por esses produtos, uma parte significativa dos consumidores não compreende claramente as diferenças entre eles. Observou-se também que o consumo de produtos light e diet está mais associado ao controle de peso e restrições médicas, porém, muitos consumidores os utilizam de forma inadequada, o que pode acarretar riscos à saúde. A análise dos dados sugere a necessidade de campanhas educativas para informar o público sobre as propriedades e limitações desses produtos, além de apontar que o preço elevado é um fator que limita o consumo regular. Conclui-se que a acessibilidade financeira e uma educação nutricional mais ampla poderiam favorecer o consumo consciente e adequado desses produtos na dieta dos consumidores. Palavras Chave: Consumo consciente. Educação alimentar. Rotulagem.
Abstract: Light and diet products have been gaining more and more prominence worldwide, with an exponential increase in consumption. Look for these correct foods for a portion of the population that seeks to reduce the consumption of calories, sugars or fats, or that have specific dietary needs. The research was carried out using an online questionnaire, which covered demographic data, frequency and motivation of consumption, in addition to knowledge about the terms light and diet. The results demonstrated that, although there is a growing interest in these products, a significant part of consumers do not clearly understand the differences between them. It should also be noted that the consumption of light and diet products is more associated with weight control and medical restrictions, however, many consumers use them in inconvenient ways, which can lead to health risks. Data analysis suggests the need for educational campaigns to inform the public about the properties and limitations of these products, in addition to pointing out that the high price is a factor that limits regular consumption. It is concluded that financial accessibility and broader nutritional education could Light and diet products have been gaining more and more prominence worldwide, with an exponential increase in consumption. Look for these correct foods for a portion of the population that seeks to reduce the consumption of calories, sugars or fats, or that have specific dietary needs. The research was carried out using an online questionnaire, which covered demographic data, frequency and motivation of consumption, in addition to knowledge about the terms light and diet. The results demonstrated that, although there is a growing interest in these products, a significant part of consumers do not clearly understand the differences between them. It should also be noted that the consumption of light and diet products is more associated with weight control and medical restrictions, however, many consumers use them in inconvenient ways, which can lead to health risks. Data analysis suggests the need for educational campaigns to inform the public about the properties and limitations of these products, in addition to pointing out that the high price is a factor that limits regular consumption. It is concluded that financial accessibility and broader nutritional education couldz favor the conscious and adequate consumption of these products in consumers' diets Keywords: Conscious consumption. Food education. Labeling.
Palavras-chave: Consumo consciente. Educação alimentar. Rotulagem
Área do CNPq: CIENCIAS AGRARIAS::CIENCIA E TECNOLOGIA DE ALIMENTOS::ENGENHARIA DE ALIMENTOS
Idioma: por
Pais: Brasil
Editor: Instituto Federal Goiano
Sigla da Instituição: IF Goiano
Campus: Campus Rio Verde
Tipo de Acesso: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/5650
Data do documento: 18-Jun-2025
Aparece nas coleções:Bacharelado em Engenharia de Alimentos

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