Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4950
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | INFRAESTRUTURA DE RECARGA PARA VEÍCULOS ELÉTRICOS NO BRASIL: UM ESTUDO DO ESTADO DE GOIÁS |
Other Titles: | The Charging Infrastructure for Electric Vehicles in Brazil: A Study of the State of Goiás |
metadata.dc.creator: | João Victor Alves de Freitas Nunes; Davi Carvalho da Mata Barbosa |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Stecanella, Priscila Araújo Juá |
metadata.dc.contributor.referee1: | Couto, Luiz Alberto |
metadata.dc.contributor.referee2: | Robert de Souza, Bonuti |
metadata.dc.description.resumo: | A mobilidade elétrica surge como alternativa sustentável aos veículos a combustão, reduzindo emissões e impactos ambientais. No Brasil, o setor de veículos elétricos (VEs) enfrenta desafios, especialmente na infraestrutura de recarga, crucial em um país de grandes distâncias e infraestrutura desigual. Este estudo analisa a infraestrutura de recarga no Brasil, com foco em políticas públicas, distribuição atual e expansão em Goiás. A pesquisa mapeou a infraestrutura existente com base em dados científicos, técnicos e oficiais, destacando a necessidade de políticas públicas mais amplas. Programas como Rota 2030 e a Resolução ANEEL 819/2018 incentivam o mercado de VEs, mas a infraestrutura permanece concentrada em grandes centros. É necessário ampliar subsídios e parcerias público-privadas (PPPs) para pontos de recarga em rodovias e localidades estratégicas. Em Goiás, das 27 estações de recarga, a maioria está em Goiânia, com expansão limitada fora dos grandes centros. A criação de corredores intermunicipais e incentivos para carregadores ultrarrápidos são cruciais para democratizar a mobilidade elétrica e aproveitar a matriz energética renovável, reduzindo a dependência de combustíveis fósseis. |
Abstract: | Electric mobility emerges as a sustainable alternative to combustion vehicles, reducing emissions and environmental impacts. In Brazil, the electric vehicle (EV) sector faces challenges, particularly in charging infrastructure, which is crucial in a country with vast distances and unevenly distributed infrastructure. This study analyzes Brazil’s EV charging infrastructure, focusing on public policies, current distribution, and expansion in Goiás. The research mapped the existing infrastructure using scientific, technical, and official data, highlighting the need for broader public policies. Programs like Rota 2030 and ANEEL Resolution 819/2018 encourage the EV market, but the infrastructure remains concentrated in major urban centers. Expanding subsidies and public-private partnerships (PPPs) is essential to develop charging points along highways and in strategic locations. In Goiás, of the 27 charging stations, most are in Goiânia, with limited expansion outside major centers. Creating intermunicipal corridors and providing incentives for ultra-fast chargers are crucial to democratizing electric mobility, leveraging the country’s renewable energy matrix, and reducing dependence on fossil fuels. |
Keywords: | Sustentabilidade Mobilidade Elétrica. Infraestrutura de Recarga |
metadata.dc.subject.cnpq: | ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Trindade |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4950 |
Issue Date: | 11-Dec-2024 |
Appears in Collections: | Bacharelado em Engenharia Elétrica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
art_tcc_João Victor Alves de Freitas Nunes e Davi Carvalho da Mata Barbosa.pdf | 1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.