Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/514
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | REFLEXÕES SOBRE O MODELO DE GESTÃO DOS COLÉGIOS MILITARES DO ESTADO DE GOIÁS |
Other Titles: | REFLECTIONS ON THE MANAGEMENT MODEL OF GOIÁS STATE MILITARY SCHOOLS |
metadata.dc.creator: | Campos, Valdisnei Martins de |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Oliveira, Jussara de Fátima Alves Campos |
metadata.dc.contributor.referee1: | Fernandes, Juliana Cristina da Costa |
metadata.dc.contributor.referee2: | Jerônimo, Marilena Julimar Aparecida Fernandes |
metadata.dc.description.resumo: | O processo de militarização se dá pela parceira entre a Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esporte e a Secretaria de Segurança Pública de Goiás. O objetivo desse trabalho é analisar o modelo de gestão escolar nas escolas estaduais de educação básica militarizadas pelo estado de Goiás. O questionamento que se faz é se essas escolas constituem-se em espaços democráticos e de acesso a todos. A metodologia adotada é da pesquisa bibliográfica e documental, tendo como referenciais teóricos os estudos de Alves (2018); Toschi e Ferreira (2018); Guimarães e Lamos (2018); Cruz e Ribeiro (2015), dentre outros. Para a coleta de dados, foram utilizados decretos, leis, documentos e artigos que tratavam do objeto deste estudo. A partir da análise realizada compreendeu-se que a transferência das escolas estaduais para a gestão da Polícia Militar modificou a estrutura dessas instituições que, antes, eram espaços democráticos e de acesso a todos e, hoje, constituem-se uma estrutura militarizada e seletiva. |
Abstract: | The process of militarization takes place through the partnership between State Secretariat of Education, Culture and Sport and the Public Security Secretariat of Goiás. The objective of this work is to analyze the model of school management in state schools of basic education militarized by the state of Goiás. The question is whether these schools constitute democratic spaces and access to all. The methodology adopted is of the bibliographical and documentary research, having as theoretical references the studies of Alves (2018); Toschi and Ferreira (2018); Guimarães and Lamos (2018); Cruz and Ribeiro (2015), among others. For the collection of data, decrees, laws, documents and articles dealing with the object of this study were used. From the analysis carried out, it was understood that the transfer of state schools to the management of the Military Police changed the structure of these institutions, which were democratic and accessible to all, and today constitute a militarized and selective structure. |
Keywords: | Militarização Militarization Gestão compartilhada Shared management Colégios militares Military Schools |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Ipameri |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/514 |
Issue Date: | 3-Jul-2019 |
Appears in Collections: | Segunda Licenciatura em Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_Valdisnei Martins de Campos.pdf | 1,06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.