Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3173
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | REFLEXÕES SOBRE A AFETIVIDADE NA RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO NO ÂMBITO DO ENSINO SUPERIOR |
Other Titles: | REFLECTIONS ON AFFECTIVENESS IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN HIGHER EDUCATION REFLEXIONES SOBRE LA AFECCIÓN EN LA RELACIÓN DOCENTE-ALUMNO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
metadata.dc.creator: | Costa, Igor |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Cavalcante, Lorena |
metadata.dc.contributor.referee1: | Cavalcante, Lorena |
metadata.dc.contributor.referee2: | Oliveira, Renata |
metadata.dc.contributor.referee3: | Santos, Maria |
metadata.dc.description.resumo: | A afetividade está presente no desenvolvimento humano desde o momento do nascimento, fortalecendo-se à medida que aumentam e se aprofundam as relações interpessoais. Atualmente, considera-se incontestável sua influência no desenvolvimento cognitivo e há inúmeros estudos a respeito de sua relevância no contexto escolar, especialmente na relação professor-aluno. Com o presente estudo, objetivou-se refletir, a partir de uma revisão da literatura nacional, sobre o impacto da afetividade na relação professor-aluno no âmbito do Ensino Superior. Os resultados indicam práticas exitosas para a construção da afetividade na relação professor-aluno no âmbito do Ensino Superior e são discutidos fatores que impactam essas iniciativas, a exemplo da formação docente, bem como sugeridas pautas para pesquisas futuras. |
Abstract: | Affectivity is present in human development from the moment of birth, strengthening as interpersonal relationships increase and deepen. Currently, its influence on cognitive development is considered undeniable and there are numerous studies regarding its relevance in the school context, especially in the teacher-student relationship. The present study aimed to reflect, based on a review of the national literature, on the impact of affectivity on the teacher-student relationship in the scope of Higher Education. The results indicate successful practices for the construction of affectivity in the teacher-student relationship in the scope of Higher Education and factors that impact these initiatives are discussed, such as teacher training, as well as suggested guidelines for future research. |
Keywords: | Afetividade Relação Professor-aluno Ensino Superior Affectivity Teacher-student Relationship University Education |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS BIOLOGICAS |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Ceres |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3173 |
Issue Date: | 22-Nov-2022 |
Appears in Collections: | Licenciatura em Ciências Biológicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_Igor Silva_Alvarenga Costa.pdf | 1,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.