Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3093
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | ESTRATÉGIAS DIDÁTICA PARA CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO |
Other Titles: | DIDACTIC STRATEGIES FOR CONSTRUCTION OF THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE |
metadata.dc.creator: | Costa, Loiany Gonçalves |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Sampaio, Tatiana Guimarães |
metadata.dc.contributor.referee1: | Sampaio, Tatiana Guimarães |
metadata.dc.contributor.referee2: | Soares, Gessiene dos Santos |
metadata.dc.contributor.referee3: | Carvalho, Debora Carla de Souza |
metadata.dc.description.resumo: | Este artigo versa acerca de uma revisão de literatura sobre as estratégias didáticas para construção do conhecimento cientifico, adotando duas direções metodológicas: primeiramente realizou-se uma revisão dos métodos e modelos utilizados para o ensino de ciências. Em seguida, analisaram-se as pesquisas atuais acerca deste tema, intercruzado com o tema de experimentação na educação básica de nível fundamental, visando analisar o conteúdo referente aos títulos desses estudos com foco numa problematização ancorada na análise de conteúdo. Apresenta-se como resultado desse trabalho a percepção acerca das metodologias utilizadas nesse campo de estudos, assim como pontos fracos e fortes da BNCC e do livro didático no ensino de ciências na educação básica brasileira. |
Abstract: | This article deals with a literature review on didactic strategies for the construction of scientific knowledge, adopting two methodological directions: first, a review of the methods and models used for science teaching was carried out. Then, the current research on this theme was analyzed, intersected with the theme of experimentation in basic education of elementary level, aiming to analyze the content referring to the titles of these studies with a focus on a problematization anchored in content analysis. As a result of this work, it is presented the perception about the methodologies used in this field of studies, as well as the weaknesses and strengths of the BNCC and the didactic book in the teaching of science in brazilian basic education. |
Keywords: | Ensino Fundamental Ensino de Ciências Livro Didático Experimentação Metodologias Ativas Elementary School Science teaching Textbook Experimentation Active Methodologies |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Urutaí |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3093 |
Issue Date: | 7-Nov-2022 |
Appears in Collections: | Licenciatura em Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_Loiany Gonçalves Costa.pdf | 1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.