Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3058
metadata.dc.type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | RACISMO ESTRUTURAL: QUESTÕES ÉTNICAS NO AMBIENTE ESCOLAR |
metadata.dc.creator: | Sá, Francys Maria Carlota Mendes |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Alencar, Diego Pinheiro |
metadata.dc.description.resumo: | O tema analisado tem como finalidade discorrer sobre o racismo estrutural questões étnicas no ambiente escolar. Na qual no Brasil é vivenciado pelo negro desde sua chegada nos portuários trazido pelos navios portugueses para exploração da mão de obra escrava. O que se tornou mais tarde, um grande problema em massa durante a construção da sociedade brasileira. Criando na raça/cor negra um estereótipo de desprestígio, violência, crueldade e até mesmo assassinatos em massa, que são retratados por meio da história da formação do povo brasileiro, dados e pesquisas feitas pelo Instituto de pesquisa Economia Aplicada (IPEA) e Instituto Brasileiro de Geografia e Estática (IBGE). Objetivo deste trabalho é apontar o Racismo estrutural: Questões éticas no ambiente escolar por meio do processo socio- histórico do negro, legislações que foram inseridas em seu benefício, apontamentos de autores e dados estatísticos quanto educação, renda, moradia e educação. A metodologia aplicada é revisão bibliográfica por meio de livros, artigos, leis e documentos eletrônicos. Os resultados apresentados demonstraram que o negro vivência no Brasil uma sociedade, cruel, desigual, desrespeitosa quanto sua política, economia, educação, saúde, moradia, trabalho e lazer. Sendo necessário considerar que as políticas públicas, o preconceito com relação cor/raça ainda é acentuado na sociedade contemporânea |
Abstract: | The theme analyzed aims to discuss the structural racism ethnic issues in the school environment. In Brazil, it is experienced by black people since their arrival in the ports brought by Portuguese ships to exploit slave labor. This later became a big mass problem during the construction of the Brazilian society. Creating in the black race/color a stereotype of disfavor, violence, cruelty and even mass murders, which are portrayed through the history of the formation of the Brazilian people, data and research done by the Institute of Applied Economics Research (IPEA) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). The objective of this work is to point out the structural racism: Ethical questions in the school environment by means of the black social-historical process, legislations that were inserted in its benefit, authors' notes and statistical data as for education, income, housing and education. The methodology applied is a bibliographic review through books, articles, laws, and electronic documents. The results presented showed that black people live in a cruel, unequal and disrespectful society in Brazil, regarding politics, economy, education, health, housing, work and leisure. It is necessary to consider that public policies and prejudice regarding color/race are still strong in contemporary society |
Keywords: | Ambiente escolar Negro Racismo Estrutural |
metadata.dc.subject.cnpq: | CIENCIAS HUMANAS |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Instituto Federal Goiano |
metadata.dc.publisher.initials: | IF Goiano |
metadata.dc.publisher.department: | Campus Iporá |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3058 |
Issue Date: | 24-Oct-2022 |
Appears in Collections: | Licenciatura em Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_Francys Maria Carlota Mendes de Sá.pdf | 749,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.