Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2864
metadata.dc.type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: A IMPORTÂNCIA DA MUSICA NO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
Other Titles: The importance of music in the teaching learning processo in child educaction
metadata.dc.creator: Lourenço, Denise de Sousa Pinheiro
metadata.dc.contributor.advisor1: Mateus, Jeferson
metadata.dc.contributor.referee1: Mateus, Susy
metadata.dc.description.resumo: A música representa um recurso pedagógico que contribui no desenvolvimento das capacidades intelectuais, afetivas e sociais das crianças. É possível dizer que o ensino na educação infantil quando trabalhado com ensino de músicas contribuem para que as crianças possam aprender de forma mais prazerosa, concreta e, consequentemente, mais significativa, culminando em uma educação de qualidade. Nesse estudo buscou-se pesquisar sobre a contribuição da música na educação infantil, com o objetivo de analisar as contribuições que o ensino de música pode proporcionar tanto no desenvolvimento das crianças quanto aos educadores que atuam. Foi adotada a pesquisa qualitativa para análise do ensino e aprendizagem da música na educação infantil que respaldou-se, principalmente, nos estudos de Brito (2003), Godoi (2011), Lino (1999) e Oliveira (2011), entre outros, os quais trouxeram aportes importantes para fundamentação teórica desta pesquisa. Diante de todas as informações contidas nesse estudo pode-se concluir que é importante mencionar que as práticas de aulas com música na educação infantil resultam numa prática educativa e recreativa como instrumento educacional, auxiliando no desenvolvimento global das crianças assim como na sua aprendizagem.
Abstract: Music represents a pedagogical resource that contributes to the development of children's intellectual, affective and social capacities. It is possible to say that teaching in early childhood education when working with music teaching contributes to children being able to learn in a more pleasant, concrete and, consequently, more meaningful way, culminating in a quality education. In this study, we sought to research the contribution of music in early childhood education, with the objective of analyzing the contributions that music teaching can provide both in the development of children and the educators who work. Qualitative research was adopted to analyze the teaching and learning of music in early childhood education, based mainly on studies by Brito (2003), Godoi (2011), Lino (1999) and Oliveira (2011), among others, the which brought important contributions to the theoretical foundation of this research. In view of all the information contained in this study, it can be concluded that it is important to mention that the practices of music classes in early childhood education result in an educational and recreational practice as an educational instrument, helping the global development of children as well as their learning.
Keywords: Música. Educação infantil. Processo Ensino Aprendizagem.
Music. Child education. Teaching-Learning Process.
metadata.dc.subject.cnpq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Instituto Federal Goiano
metadata.dc.publisher.initials: IF Goiano
metadata.dc.publisher.department: Campus Iporá
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2864
Issue Date: 30-Sep-2022
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Digitalizar_2017_06_21_18_02_02_281.pdfDocumentação e TCC16,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.