Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2779
metadata.dc.type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: PSICOPEDAGOGIA MUSICAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL
metadata.dc.creator: Silva, Jessica Alanna Siqueira Venancio
metadata.dc.contributor.advisor1: Bogea, Diego Ted Rodrigues
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho visa detalhar os aspectos psicopedagógicos da Música na Educação Infantil e os benefícios do estudo musical como facilitador do processo de ensino. Tendo como objetivos compreender a psicopedagogia musical e sua relação com a Educação Infantil, identificar as bases teóricas da Psicopedagogia Musical, compreender a relação entre infância e música, e evidenciar a Música no desenvolvimento psicopedagógico da criança. Será realizada pesquisa bibliográfica e documental sobre os aspectos psicopedagógico da Música na Educação Infantil, fazendo revisão teórica de obras de autores relevantes, buscando recolher conhecimentos prévios sobre o assunto, também será feita observações participante em um Centro Municipal de Educação Infantil de Barra do Garças, para conhecer e compreender todos os aspectos da profissão de Psicopedagogo.Ao longo de toda pesquisa pude compreender melhor o desenvolvimento infantil de forma geral e individual. Foi possível notar que crianças com dificuldade de aprendizado e até mesmo interação, se sentiam mais a vontade e confortável para participar de atividades que envolvesse música, pois assim eles ficavam livres para se expressar. A capacidade de assimilação e memorização também era maior, considerando que músicas com melodias simples e repetitivas ficam na mente da criança por mais tempo.
Abstract: This paper aims to detail the psycho-pedagogical aspects of music in Early Childhood Education and the benefits of musical study as a facilitator of the teaching process. Whit the objetive to understand musical psychopedagogy and its relationship with Early Childhood Education, identify the theoretical bases of Musical Psychopedagogy, understand the relationship between childhood and music, and highlight Music in the child’s psycho-pedagogical development. Bibliographic and documentary research Will be carried out on the psycho-pedagogical aspects of Musical in Early Childhood Education, making a theoretical review seeking to collect prior knowledge on the subject, observations Will also be made in a Municipal Center for Early Childhood Education in Barra do Garças, to know and understand all aspects of the Psychopedagogue profession. Throughout the research I was able to better understand child development in a general and individual way. It was possible to notice that children whit learning difficulties and even interaction, felt more comfortable and comfortable to participate in activities that involved music, because then they were free to express themselves. The assimilation and memorization capacity was also greater, considering that songs whit simple and repetitive melodies stay in the child’s mind for longer.
Keywords: Educação Infantil; Música e Educação; Psicopedagogia Musical.
metadata.dc.subject.cnpq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Instituto Federal Goiano
metadata.dc.publisher.initials: IF Goiano
metadata.dc.publisher.department: Campus Iporá
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2779
Issue Date: 4-Sep-2022
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_Jéssica Alanna Siqueira Venancio Silva.pdfTCC_Jessica Alanna S.V.Silva1,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.