Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2667
metadata.dc.type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: EDUCAÇÃO MUSICAL NO DESENVOLVIMENTO COGNITIVO DE CRIANÇAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL
Other Titles: MUSICAL EDUCATION IN THE COGNITIVE DEVELOPMENT OF CHILDREN IN EARLY CHILD EDUCATION
metadata.dc.creator: Rodrigues, Kelly Cristina Alves
metadata.dc.contributor.advisor1: Bogea, Diego
metadata.dc.description.resumo: O estudo buscou analisar a contribuição da música para o desenvolvimento da criança tanto no aspecto linguístico, cognitivo, afetivo da criança. Através de estudos analisam-se as recentes discussões sobre o tema abordado buscando embasamentos teórico e metodológico para realização do estudo. Através um levantamento nos principais repositórios digitais, a saber, Biblioteca Digital de Teses e Dissertações e Repositórios CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior), por conta da sua relevância acadêmica dessas plataformas proporcionando maior familiaridade com o problema com vistas a torná-lo explicito ou a construir hipóteses acerca das contribuições que a educação musical propicia para o desenvolvimento cognitivo da criança. Objetivo geral Compreender o desenvolvimento cognitivo de criança da educação infantil a partir da educação musical, além de, como objetivos específicos Investigar as fases do desenvolvimento cognitivo infantil; Identificar a relação entre infância e música (cantigas de roda, cantigas de ninar, identificação dos sons); Propor atividades musicais que contribuam para o desenvolvimento cognitivo de crianças no ambiente escolar. É explicito a contribuição da musica para o desenvolvimento social, cognitivo e afetivo.
Abstract: The study seeks to analyze the contribution of music to the child's development, both in the linguistic, cognitive and affective aspects of the child. Through studies, recent discussions on the topic addressed are analyzed, seeking theoretical and methodological foundations for carrying out the study. Through a survey in the main digital repositories, namely, Digital Library of Theses and Dissertations and CAPES Repositories because of their academic relevance of these platforms providing greater familiarity with the problem in order to make it explicit or to build hypotheses about the contributions that the Music education provides for the child's cognitive development. General objective understand the cognitive development of children in early childhood education from music education, in addition to, as specific objectives investigate the stages of children's cognitive development; Identify the relationship between childhood and music (song songs, lullabies, identification of sounds); Propose musical activities that contribute to the cognitive development of children in the school environment. It is notably explicit the contribution of music to social, cognitive and affective development.
Keywords: Aprendizagem
Criança
Música
metadata.dc.subject.cnpq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Instituto Federal Goiano
metadata.dc.publisher.initials: IF Goiano
metadata.dc.publisher.department: Campus Iporá
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2667
Issue Date: 28-Jul-2022
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_Kelly Cristina Alves Rodrigues.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.