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dc.contributor.advisor1Souza, José Carlos Moreira de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3304933426514766pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Felicio, Cinthia Maria-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9383981224780622pt_BR
dc.contributor.referee1Carvalho, Marco Antônio de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7042220750846412pt_BR
dc.contributor.referee2Freitas, José Vicente de-
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dc.creatorGregoldo, Reinaldo Araújo-
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dc.date.accessioned2021-02-01T23:39:22Z-
dc.date.available2021-02-05-
dc.date.available2021-02-01T23:39:22Z-
dc.date.issued2020-11-05-
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dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1552-
dc.description.abstractThe research analyzed conceptions of environmental education that permeate the imagination of high school teachers and managers in São Sebastião campus of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Brasília (IFB, in Portuguese), as well as the practices carried out by them. For data collection, the following instruments were used: bibliographic research, which enabled the construction of the adopted theoretical framework, permeating concepts of High School (FRIGOTTO; CIAVATTA; RAMOS, 2010), Technological Education (SAVIANI, 1994; RODRIGUES, 1998) and Environmental Education (TOZONI-REIS, 2008); documentary research and field research, which enabled data collection through the application of questionnaires and direct observation. The field research took place at the IFB - São Sebastião campus, with the methodological instruments applied to the members of the management team of the researched institution (pedagogical and administrative) and selected teachers who voluntarily integrated the investigation, which is complemented with the use of direct observation in different everyday situations. The educational product originated from discussions and collected data consisted of a web page containing suggestions of educational videos, readings of complementary texts, discussion forums and interaction with the target audience of the theme investigated and sharing of pedagogical-environmental practices in the school community, especially teachers and administrators, in order to indicate the subsidies that permanently corroborate in the construction/reconstruction of good environmental education practices in the context of the offer of secondary education with a technical specialization on the investigated campus. Results showed a predominance of the rational and natural conceptions of environmental education, a variety of didactic instruments for its approach and dialogue between curriculum and physical space using environmental education in secondary education focused on vocational training and applied scientific research. It is concluded that, although present in some measure in the pedagogical and administrative activities, the critical aspect of environmental education is still a challenge to be discussed within the school community for the effective materialization of the unitary perspective of secondary education with a technical specialization in the campus.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa analisou concepções de educação ambiental que permeiam o imaginário dos professores e gestores pertencentes ao ensino médio integrado no campus São Sebastião do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília, bem como as práticas realizadas por esses sujeitos. Para a coleta de dados apoiou-se nos seguintes instrumentos: pesquisa bibliográfica, que possibilitou a construção do referencial teórico adotado, permeando conceitos de Ensino Médio Integrado (FRIGOTTO; CIAVATTA; RAMOS, 2012), Educação Tecnológica (SAVIANI, 1994; RODRIGUES, 1998) e Educação Ambiental (TOZONI-REIS, 2008); pesquisa documental e pesquisa de campo, que possibilitou a coleta de dados mediante a aplicação de questionários e observação direta. A pesquisa de campo ocorreu no IFB – campus São Sebastião, sendo os instrumentos metodológicos aplicados junto aos membros da equipe gestora da instituição pesquisada (pedagógica e administrativa) e docentes selecionados e que voluntariamente integraram a investigação, que é complementada com a utilização da técnica de observação direta em diferentes situações cotidianas. Das discussões e dados coletados originou-se o produto educacional, que consistiu em uma página eletrônica (web page) contendo sugestões de vídeos educativos, leituras de textos complementares, fóruns de discussão e interação com o público-alvo da temática investigada e compartilhamento de práticas pedagógico-ambientais na comunidade escolar, especialmente professores e gestores, com a finalidade de indicar os subsídios que permanentemente corroboram na construção/reconstrução a boas práticas de educação ambiental no contexto da oferta do ensino médio integrado do campus investigado. Os resultados demonstraram predominância das concepções racional e natural de educação ambiental, variedade de instrumentos didáticos para sua abordagem e diálogo do currículo com o espaço físico utilizando educação ambiental no ensino médio integrado. Conclui-se que, embora presente em alguma medida nos fazeres pedagógicos e administrativos, a vertente crítica da educação ambiental ainda é um desafio a ser dialogado entre os atores e atrizes que compõem a comunidade escolar para a efetiva materialização da formação integrada no ensino médio do campus.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Reinaldo Araújo Gregoldo (20182043310192@ifgoiano.edu.br) on 2021-02-01T21:24:11Z No. of bitstreams: 1 Dissertação_ReinaldoGregoldo.pdf: 5690406 bytes, checksum: 8a3e6fd8a96aa0d192e8832981fe9659 (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Morrinhospt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológicapt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectGestão Escolarpt_BR
dc.subjectEnsino Médio Integradopt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTEpt_BR
dc.titleEDUCAÇÃO AMBIENTAL NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA - CAMPUS SÃO SEBASTIÃO: CONCEPÇÕES E PRÁTICAS DE GESTORES E PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO INTEGRADOpt_BR
dc.title.alternativeEnvironmental Education at Federal Institute of Brasília - São Sebastião campus: conceptions and practices of Integrated High School administrators and teachers.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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