Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4599
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nascimento, Priscila Rodrigues do-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1870106200763337pt_BR
dc.creatorBastos Netto, Morel Cipriano de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6679603551529240pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-04T10:52:20Z-
dc.date.available2024-06-27-
dc.date.available2024-07-04T10:52:20Z-
dc.date.issued2024-06-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4599-
dc.description.abstractCultural diversity, a product of globalization and technologies, demands to expand the understanding of literacy and traditional teaching-learning. Youth and Adult Education (YAE) is a teaching modality offered to people who were unable to complete their studies at the appropriate age, seeking to provide opportunities for social inclusion. The objective of this work is, based on a theoretical discussion about public policies for education in the neoliberal scenario and the use of technologies in education, to qualitatively analyze the policies for YAE, the experiences of digital literacy. A public educational policy indicates guidelines and must guarantee the conditions to implement it. The teaching-learning process highlighted training gaps and/or training incentives for education professionals and students to use technologies. It was realized that digital literacy was a learning experience for both students and education professionals themselves. The use of available technological tools makes teaching and learning more dynamic, being fundamental for digital literacy, which has proven to be lacking among students and some education professionals. There is an urgent need for the State to intervene with effective public policies so that education, especially YAE, Professional and Technological Education and Distance Education, reach the population, contributing to the minimization or resolution of various social issues in society.pt_BR
dc.description.resumoA diversidade cultural, produto da globalização e tecnologias, demanda ampliar a compreensão do letramento e do ensino-aprendizado tradicionais. A Educação de Jovens e Adultos (EJA) é uma modalidade de ensino ofertada às pessoas que não puderam concluir seus estudos na idade apropriada, buscando oportunizar a inclusão social. O objetivo deste trabalho é, a partir de uma discussão teórica sobre as políticas públicas para educação no cenário neoliberal e do uso das tecnologias na educação, analisar qualitativamente as políticas para a EJA, as vivências de letramento digital. Uma política pública educacional indica diretrizes e deve garantir as condições de implementá-la. O processo ensino-aprendizagem evidenciou falhas de formação e/ou incentivos às capacitações aos profissionais da educação e estudantes para o uso das tecnologias. Percebeu-se que o letramento digital foi um aprendizado tanto para os estudantes quanto para os próprios profissionais da educação. O uso das ferramentas tecnológicas disponíveis torna o ensino-aprendizado mais dinâmico, sendo fundamental para o letramento digital que se demonstrou deficitário entre estudantes e alguns profissionais da educação. É urgente a necessidade de o Estado intervir com políticas públicas efetivas para que a educação, em especial a EJA, a Educação Profissional e Tecnológica e Educação à Distância alcancem a população, contribuindo, para que várias questões sociais sejam minimizadas ou dirimidas na sociedade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Morel Cipriano de Bastos Netto (morel.cipriano@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2024-07-03T13:08:27Z No. of bitstreams: 1 mon_especialização_ Morel Bastos Netto.pdf: 3544330 bytes, checksum: 6deea8de0d74d8cbd3a9f3af16c4b665 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2024-07-04T10:37:49Z (GMT) No. of bitstreams: 1 mon_especialização_ Morel Bastos Netto.pdf: 3544330 bytes, checksum: 6deea8de0d74d8cbd3a9f3af16c4b665 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-07-04T10:52:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 mon_especialização_ Morel Bastos Netto.pdf: 3544330 bytes, checksum: 6deea8de0d74d8cbd3a9f3af16c4b665 (MD5) Previous issue date: 2024-06-14en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Trindadept_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectYouth and Adult Educationpt_BR
dc.subjectLetramento Digitalpt_BR
dc.subjectDigital Literacypt_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectNeoliberalismpt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectPublic policypt_BR
dc.subjectTecnologia da Informação e Comunicaçãopt_BR
dc.subjectInformation and Communication Technologypt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONALpt_BR
dc.titlePOLÍTICAS PÚBLICAS NEOLIBERAIS E EDUCAÇÃO: VIVÊNCIAS EM LETRAMENTO DIGITAL NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA) EM SENADOR CANEDO, GOIÁSpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação e Trabalho Docente

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mon_especialização_ Morel Bastos Netto.pdf3,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.