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dc.contributor.advisor1Gargioni, Ana Alice dos Passos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9028996995085834pt_BR
dc.creatorMoreira, Helen dos Santos-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3313940681155939pt_BR
dc.date.accessioned2019-05-24T23:48:05Z-
dc.date.available2019-05-24T23:48:05Z-
dc.date.issued2019-04-24-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/399-
dc.description.abstractIn the present article, I analyze the contents of the Portuguese Language Curriculum Matrix of the state education network of Goiás for the third year of high school. More specifically, I approach the conceptions of language and language that cross the document in order to point out the divergences and convergences regarding the expectations of learning of the Portuguese language, guided by the National Curricular Parameters of High School (PCNEM) and by the evaluation criteria of the essays of the Exam National High School (ENEM). Thus, I present a documentary analysis of a qualitative / quantitative and interpretative nature, based on the transdisciplinarity of Applied Linguistics. For this, this text is divided into five sections, the first one pointing to the introductory motivations of the research. In the second section, I outline the literature review required and some notions of language-gem, its function and its social-historical aspect are presented. I make a reading of the guiding principles documented in the specific curricular parameters, regarding the proposal of teaching of Portuguese language. I also address the question of the role of the teacher, the student and the School in the teaching-learning process. In addition, I discuss about the ENEM: what is it, for what it serves, to whom it is destined and its evaluation requirements proposed to the essays. The third section outlines the theoretical-methodological procedures for the constitution of the study, punctuating the social commitment of the study in Applied Linguistics. Already in the fourth, I examine the curricular plan and identify the abundance of commands related to linguistic analysis, superimposed on the critical work of reading and writing texts. Finally, I present the final considerations in a collection of urgent reflections on working with language and language in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoNo presente artigo, analiso os conteúdos da Matriz Curricular de Língua Portuguesa da rede estadual de ensino de Goiás para o terceiro ano do Ensino Médio. Mais especificamente, abordo as concepções de língua e linguagem que atravessam o documento no intuito de apontar as divergências e convergências quanto às expectativas de aprendizagem da língua portuguesa, norteadas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCNEM) e pelos critérios avaliativos das redações do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Assim, apresento uma análise documental de cunho qualitativo/quantitativo e interpretativista, fundamentada na transdisciplinaridade da Linguística Aplicada. Para isso, esse texto está dividido em cinco seções, sendo que a primeira aponta às motivações introdutórias da pesquisa. Na segunda seção, desenho a revisão de literatura necessária e algumas noções de língua-gem, sua função e seu aspecto histórico-social são apresentadas. Faço uma leitura dos princípios direcionadores documentada nos parâmetros curriculares específicos, no que se refere a proposta de ensino de língua portuguesa. Abordo também a questão do papel do professor, do aluno e da Escola no processo de ensino-aprendizagem. Ademais, discuto sobre o ENEM: o que é, para que serve, a quem é destinado e suas exigências avaliativas propostas às redações. A terceira seção delineia os procedimentos teórico-metodológicos à constituição do estudo, pontuando o compromisso social do estudo na Linguística Aplicada. Já na quarta, examino o plano curricular e identifico a abundância de comandos relacionados à análise linguística, sobrepostos ao trabalho crítico de leitura e escrita de textos. Por fim, exponho as considerações finais num apanhado de reflexões urgentes ao trabalho com língua e linguagem em sala de aula.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Helen dos Santos Moreira (2017112301630427@ifgoiano.edu.br) on 2019-05-24T23:40:25Z No. of bitstreams: 1 mon_especialização_Helen Moreira.pdf: 1924245 bytes, checksum: 1015969f5c65ffac9f43bfb06fd06060 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-05-24T23:48:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 mon_especialização_Helen Moreira.pdf: 1924245 bytes, checksum: 1015969f5c65ffac9f43bfb06fd06060 (MD5) Previous issue date: 2019-04-24en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Ipameript_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectLíngua portuguesapt_BR
dc.subjectFunção socialpt_BR
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleO CURRÍCULO REFERÊNCIA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ESTADO DE GOIÁS: UM OLHAR ÀS EXPECTATIVAS DE APRENDIZAGEM DOCUMENTADAS PARA O ENSINO MÉDIOpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
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