Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bretas, Maria Luiza Batista-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2155529564602398pt_BR
dc.creatorCardoso, Ieda Vaz Troncha-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7759499622998624pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-04T00:40:08Z-
dc.date.available2020-12-25-
dc.date.available2021-01-04T00:40:08Z-
dc.date.issued2020-12-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1497-
dc.description.abstractThe dyslexic child enter to school with the same expectation and anxiety as well as the other children with no one disorder. When the child is facing with the dificulties inherent of the problem, begins to feel unable and incapable and observes that the other colleagues are moving away. The dyslexia is a disorder most common than is thought and identified and can brings serious consequences for the child if is not diagnosed precociously and treated successfully. Thus, the purpose of this article is to discuss the concept of the dyslexia, the importance of the precociously diagnose, how it can be detected by the teacher and the possible therapies and interventions. This discussion has, as methodology, the bibliographic research, accomplihsed in the studies of the theme. As a result, it can be observed the necessity of putting this disturb in the agenda of studies, lectures, seminars and discussions, starting by the academic environment, in the courses of pedagogy and licenciate degrees, and also in the education community. The prevention of the worsening of the disturb is the best manner of treating it. A school protected scientifically, with a teaching staff safe in the decisions of must be taken, will pass by these situations of tranquility and wisdon, fulfilling its real role of promoting the integral well-being of its student. The purpose of this article arose by the experience lived in the classroom with the dyslexia and the dificulty to find answers about this disturb. The contribution of this study stays in the attempt of answering these questions.pt_BR
dc.description.resumoA criança disléxica entra para a escola com a mesma expectativa e ansiedade que todas as outras que não apresentam nenhum tipo de distúrbio. Ao se deparar com as dificuldades inerentes à dislexia, começa a se sentir impotente e incapaz e observa que os outros colegas vão se distanciando. A dislexia é um distúrbio mais comum do que se pensa e se detecta e pode apresentar graves consequências para a criança se não for diagnosticado precocemente e tratado de forma adequada. Assim, o propósito deste artigo é discutir o conceito de dislexia, a importância do diagnóstico precoce, como ela pode ser detectada pelo professor e os possíveis tratamentos e/ou intervenções. Essa discussão tem como metodologia a pesquisa bibliográfica, realizada em estudos sobre o tema. Como resultado, observa-se a necessidade de que esse distúrbio deve ser pauta de estudos, palestras, seminários e discussões, começando pelo ambiente acadêmico, nos cursos de pedagogia e das licenciaturas, e da mesma forma dentro da comunidade escolar. A prevenção do agravamento do distúrbio é a melhor forma de tratá-lo. Uma escola amparada cientificamente, com um corpo docente seguro nas decisões a serem tomadas, passará por essas situações com tranquilidade e sensatez, cumprindo o seu real papel de promover o bem-estar integral do seu aluno. O propósito deste artigo surgiu pela experiência vivenciada em sala de aula com a dislexia e a dificuldade em encontrar respostas sobre esse distúrbio. A contribuição deste estudo está na tentativa de responder a esses questionamentos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Ieda Vaz Troncha Cardoso (2019212301630289@ifgoiano.edu.br) on 2020-12-24T13:15:02Z No. of bitstreams: 1 organized.pdf: 1089563 bytes, checksum: 2e52197d0a8a7b2e95d17566fe314e11 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2021-01-04T00:36:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 organized.pdf: 1089563 bytes, checksum: 2e52197d0a8a7b2e95d17566fe314e11 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2021-01-04T00:39:39Z (GMT) No. of bitstreams: 1 organized.pdf: 1089563 bytes, checksum: 2e52197d0a8a7b2e95d17566fe314e11 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-01-04T00:40:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 organized.pdf: 1089563 bytes, checksum: 2e52197d0a8a7b2e95d17566fe314e11 (MD5) Previous issue date: 2020-12-15en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Ipameript_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDislexiapt_BR
dc.subjectDiagnóstico precocept_BR
dc.subjectTratamento/intervenção adequadapt_BR
dc.subjectSuperação das dificuldadespt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA DISLEXIA E SUAS DIFICULDADES NO DESENVOLVIMENTO DO ALUNOpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Docência do Ensino Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mon_esp_Ieda Vaz Troncha Cardoso.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.