Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Paulo Cesar Feracioli dos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6950035160577367pt_BR
dc.creatorOliveira, Cintia Lopes de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2906482317937641pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-23T18:13:58Z-
dc.date.available2020-03-18-
dc.date.available2020-03-23T18:13:58Z-
dc.date.issued2018-06-13-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1179-
dc.description.abstractFinancial Mathematics is a branch of Mathematics of fundamental importance for the student's habitual use. It is a very relevant topic in our society and the school has an important role to play in the financial education of students, and can contribute positively to their reality. However, the teaching of Financial Mathematics contents within the Mathematics discipline itself is not enough to fulfill the role of training citizens and to promote Financial Education if it is not contextualized in real or realistic situations, and can be worked in a closer way to the student. Thus, we have to discuss and analyze how the contents of Financial Mathematics are inserted in the school context and, in a complementary way, leads us to approach this theme in the scope of Financial Education, aiming to approach the didactic ideas pertinent to the teaching and learning of these contents, mainly some questions with the objective of clarifying this problem better and advancing in reflections related to each case linked to the reality experienced. It can contribute much to the training of students, showing that they are able to exercise their citizenship, demand that their rights as citizen and consumer, be respected, not forgetting their duties. Given this context, the tendency is to characterize this work considering the students as always active participants, aiming to recognize the importance of financial education and reflect its influence on the lives of students. The methodology used in this work was the bibliographical research, in order to show what authors have been discussing about the subject and to demonstrate that the knowledge of Financial Mathematics taught to the students in a perspective of Financial Education for life, motivate the learner for meaningful learning of the curricular contents, in order to promote understanding of the concepts of each content and at the same time that they instrumentalize them for life.pt_BR
dc.description.resumoA Matemática Financeira é um ramo da Matemática de fundamental importância para o uso habitual do aluno. É um tema bastante relevante em nossa sociedade e a escola tem um importante papel a ser desempenhado na formação financeira dos alunos, podendo contribuir de maneira positiva em sua realidade. Contudo, o ensino de conteúdos de Matemática Financeira dentro da disciplina de Matemática em si, não basta, para cumprir o papel de formar cidadãos e promover a Educação Financeira se ele não for contextualizado em situações reais ou realísticas, podendo ser trabalhada de forma mais próxima ao educando. Dessa forma, nos cumpre discutir e analisar como os conteúdos de Matemática Financeira se inserem no contexto escolar e, de maneira complementar, nos leva abordar esse tema no âmbito da Educação Financeira, buscando aproximar as ideias didáticas pertinentes ao ensino e aprendizagem desses conteúdos, principalmente algumas questões com o objetivo de esclarecer melhor essa problemática e avançar em reflexões relativas a cada caso interligado a realidade vivenciada. Ela pode contribuir muito para a formação dos alunos, mostrando que eles são capazes de exercer sua cidadania, exigir que seus direitos como cidadão e consumidor, sejam respeitados, não esquecendo dos seus deveres. Diante deste contexto, a tendência é caracterizar esse trabalho considerando os estudantes como participantes sempre ativos, tendo como objetivo reconhecer a importância da educação financeira e refletir a influência dela na vida dos alunos. A metodologia usada nesse trabalho foi a pesquisa bibliográfica, com o intuito de mostrar o que autores vêm discutindo sobre o tema e demonstrar que os conhecimentos de Matemática Financeira ministrados aos alunos numa perspectiva de Educação Financeira para a vida, motivam o educando para uma aprendizagem significativa dos conteúdos curriculares, de modo a promover compreensão dos conceitos de cada conteúdo e ao mesmo tempo em que os instrumentalizam para a vida.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Camila Vieira (camila.vieira@ifgoiano.edu.br) on 2020-03-19T18:25:48Z No. of bitstreams: 2 CÍNTIA LOPES DE OLIVEIRA_rotated.pdf: 255562 bytes, checksum: d1c0826e16b2f77fa7f26bf070e43355 (MD5) MONOGRAFIA_ENSINO DE CIENCIAS_CINTIA DE OLIVEIRA.pdf: 558831 bytes, checksum: 9be7528e5ea1f518109b236da1950fe3 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Tatianne Silva Santos (tatianne.santos@ifgoiano.edu.br) on 2020-03-20T14:21:47Z (GMT) No. of bitstreams: 2 CÍNTIA LOPES DE OLIVEIRA_rotated.pdf: 255562 bytes, checksum: d1c0826e16b2f77fa7f26bf070e43355 (MD5) MONOGRAFIA_ENSINO DE CIENCIAS_CINTIA DE OLIVEIRA.pdf: 558831 bytes, checksum: 9be7528e5ea1f518109b236da1950fe3 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-03-23T18:13:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2 CÍNTIA LOPES DE OLIVEIRA_rotated.pdf: 255562 bytes, checksum: d1c0826e16b2f77fa7f26bf070e43355 (MD5) MONOGRAFIA_ENSINO DE CIENCIAS_CINTIA DE OLIVEIRA.pdf: 558831 bytes, checksum: 9be7528e5ea1f518109b236da1950fe3 (MD5) Previous issue date: 2018-06-13en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Morrinhospt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemática - ensino-aprendizadopt_BR
dc.subjectMatemática aplicadapt_BR
dc.subjectEducação financeirapt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleA MATEMÁTICA FINANCEIRA DA ESCOLA PARA O COTIDIANOpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências e Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CÍNTIA LOPES DE OLIVEIRA_rotated.pdf249,57 kBAdobe PDFView/Open
MONOGRAFIA_ENSINO DE CIENCIAS_CINTIA DE OLIVEIRA.pdf545,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.