Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1080
metadata.dc.type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: DISLEXIA E EDUCAÇÃO INFANTIL: UM ESTADO DA ARTE A PARTIR DE 2015
metadata.dc.creator: Soares, Nayara Gonçalves
metadata.dc.contributor.advisor1: Amaral, Marco Antônio Franco do
metadata.dc.description.resumo: No cenário educacional brasileiro, existe um grande e crescente número de crianças que apresentam dificuldade de aprendizagem, especialmente quando se aproxima o momento da iniciação à leitura. Contudo, há uma carência de publicações em revistas de língua portuguesa sobre o tema. Neste contexto, esta pesquisa bibliográfica e exploratória busca elucidar a respeito do estado da arte do tema dislexia na área educacional a partir das publicações em periódicos desde 2015. Para tal, foi realizada uma pesquisa na Plataforma B-ON sobre o tema dislexia e foram encontrados 6 artigos em língua portuguesa. Estes artigos foram analisados a partir da elaboração das seguintes categorias de análise: a) informação, b) papel dos pais, c) papel do professor, d) características dos alunos, e) aprendizagem e f) possíveis intervenções. Com a pesquisa, observamos que existem poucas publicações em língua portuguesa que abordam o assunto. Acreditamos que as limitações na formação do professor em educação comprometam as possibilidades de intervenção no cotidiano escolar, bem como diminuem significativamente o interesse de pesquisadores em educação sobre a temática.
Abstract: In the Brazilian educational scenario, there is a large and growing number of children who present learning difficulties, especially when the moment of reading initiation approaches. However, there is a lack of publications in Portuguese-language journals on the subject. In this context, this bibliographical and exploratory research seeks to elucidate about the state of the art of the dyslexia theme in the educational area from the publications in periodicals since 2015. For this, a research was carried out in the Platform B-ON on the subject dyslexia and were found 6 articles in Portuguese language. These articles were analyzed from the following categories of analysis: a) information, b) the role of the parents, c) the role of the teacher, d) characteristics of the students, e) learning and f) possible interventions. With the research, we noticed that there are few publications in Portuguese that address the subject. We believe that the limitations in teacher education in education compromise the possibilities of intervention in school everyday, as well as significantly reduce the interest of researchers in education on the subject.
Keywords: Dislexia
Educação
Formação do professor
metadata.dc.subject.cnpq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Instituto Federal Goiano
metadata.dc.publisher.initials: IF Goiano
metadata.dc.publisher.department: Campus Morrinhos
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1080
Issue Date: 15-Mar-2017
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NAYARA GONÇALVES SOARES.pdfTAPE250,33 kBAdobe PDFView/Open
TC_PEDAGOGIA_NAYARA SOARES.pdf744,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.