Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Martins, Marccus Victor Almeida-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4449440198423893pt_BR
dc.contributor.referee1Purcena, Luiza Luanna Amorim-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0219991447511296pt_BR
dc.contributor.referee2Gurgel, Maria Fernanda do Carmo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1245821448123612pt_BR
dc.creatorFraga, Bruna Gonçalves-
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/4028205158411140pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-27T18:27:00Z-
dc.date.available2024-08-27-
dc.date.available2024-08-27T18:27:00Z-
dc.date.issued2024-06-12-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4688-
dc.description.abstractThe creation of teaching tools to contextualize theory within the teaching-learning process is extremely necessary for a complete education. In this context, linking practicalexperimental classes becomes a valuable strategy to achieve this teaching to a more effective learning. Thus, this research proposed the creation and execution of an experimental script using Paper Chromatography (CP) and Thin Layer Chromatography (CCD) for the separation of chemical constituents present in food colorings, pen inks and extracts of some vegetables. Both chromatographic techniques were efficient in separating substances based on the difference of polarity and affinity between solvents and sample. The results showed that CP is more efficient, cheaper and easier to implement to achieve the objectives of association between theory and practice in the teaching and learning process of chemistry teaching in high school.pt_BR
dc.description.resumoA criação de ferramentas didáticas para a contextualização da teoria dentro do processo de ensino-aprendizagem é extremamente necessária para uma educação de forma completa. Neste âmbito, a vinculação de aulas prático-experimentais torna-se uma das estratégias para se alcançar esse aprendizado de forma mais robusta. Em vista disso, esse trabalho propôs a criação e execução de um roteiro experimental utilizando a Cromatografia em Papel (CP) e a Cromatografia em Camada Delgada (CCD) para a separação de constituintes químicos presentes em corantes alimentícios, tintas de caneta e extratos de alguns vegetais. Ambas as técnicas cromatográficas foram eficientes na separação de substâncias baseada na diferença de polaridade e afinidade entre solventes e amostra. Os resultados mostraram que a CP é mais eficiente, barata e de fácil execução para atingir os objetivos de associação, entre a teoria e a prática, no processo de ensino-aprendizagem do ensino de química no ensino médio.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Bruna Gonçalves Fraga (bruna.fraga@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2024-08-27T00:14:34Z No. of bitstreams: 1 TCC_Bruna Gonçalves Fraga..pdf: 1761360 bytes, checksum: 791db5d1fff5d3c33c75154cd6e4eae8 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Hevellin Estrela (hevellin.estrela@ifgoiano.edu.br) on 2024-08-27T18:26:53Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TCC_Bruna Gonçalves Fraga..pdf: 1761360 bytes, checksum: 791db5d1fff5d3c33c75154cd6e4eae8 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-08-27T18:27:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC_Bruna Gonçalves Fraga..pdf: 1761360 bytes, checksum: 791db5d1fff5d3c33c75154cd6e4eae8 (MD5) Previous issue date: 2024-06-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Catalãopt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectCromatografiapt_BR
dc.subjectContextualizaçãopt_BR
dc.subjectPráticapt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleCROMATOGRAFIA PLANAR: UMA PROPOSTA DE PRÁTICA PARA O ENSINO DE QUÍMICA NO ENSINO MÉDIO.pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura em Ciências Naturais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_Bruna Gonçalves Fraga..pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.