Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3812
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Martins, Marccus | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4449440198423893 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Cardoso, Camila | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2793697248256824 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Purcina, Alcione | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7643438748895202 | pt_BR |
dc.creator | Peres, Marcella | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1823087836932286 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-08-07T15:00:27Z | - |
dc.date.available | 2023-08-07 | - |
dc.date.available | 2023-08-07T15:00:27Z | - |
dc.date.issued | 2023-06-02 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3812 | - |
dc.description.abstract | The approach to themes related to the field of chemistry in schools generally starts from the 9th grade, that is, the last grade of elementary II. Within this approach, it is necessary to contextualize the contents in a practical way. This is due to the fact that chemistry is an exact sciences discipline and often becomes abstract from a purely theoretical point of view. In this regard, it is very important for the teacher to create didactic mechanisms of a practical nature in order to make the teaching-learning process more attractive for students during elementary school II. Within this context, this work carried out a qualitative research to collect information about the teaching of science in two public schools in the municipality of Catalão-Goiás. For prospecting information on science teaching, a form was applied to two 9th grade classes, with students between 13 and 17 years old. The answers of the 69 students led to the understanding that science teaching does not present a practical contextualization of its theory. All students were unanimous in wanting to take practical science classes. In view of the problems detected for the absence of practical classes, 12 scripts for practical classes were proposed here using materials that are easy to obtain and perform, which can serve as support in the pedagogical planning of this discipline. | pt_BR |
dc.description.resumo | A abordagem de temas voltados para a área da disciplina de química nas escolas começa geralmente a partir do 9º ano, ou seja, última série do fundamental II. Dentro desta abordagem, se faz necessário contextualizar de maneira prática os conteúdos. Isso se deve pela química ser uma disciplina de exatas e por muitas vezes se tornar abstrata do ponto de vista apenas teórico. Neste aspecto, é muito importante o docente criar mecanismos didáticos de cunho prático a fim de tornar o processo ensino-aprendizagem de forma mais atraente para os estudantes no decorrer do ensino fundamental II. Dentro deste contexto, esse trabalho realizou uma pesquisa qualitativa de levantamento de informações sobre o ensino da disciplina de ciências em duas escolas públicas do município de Catalão-Goiás. Para a prospecção das informações sobre o ensino de ciências, foi realizada a aplicação de um formulário em duas turmas do 9º ano, com estudantes entre 13 a 17 anos de idade. As respostas dos 69 estudantes levaram ao entendimento de que o ensino de ciência não apresenta uma contextualização prática de sua teoria. Todos os estudantes foram unânimes em querer ter aulas práticas de ciências. Em vista dos problemas detectados para a ausência das aulas práticas, propôs-se aqui 12 roteiros de aulas práticas com o uso de materiais de fácil obtenção e execução, os quais possam servir de apoio no planejamento pedagógico dessa disciplina. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Marcella Pacheco Peres (marcella.peres@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2023-08-07T14:05:40Z No. of bitstreams: 1 tcc_Marcella Peres.pdf: 1353592 bytes, checksum: 0fbb8c465fd627e92636b1dc2b08efa6 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2023-08-07T14:57:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 tcc_Marcella Peres.pdf: 1353592 bytes, checksum: 0fbb8c465fd627e92636b1dc2b08efa6 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2023-08-07T15:00:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 tcc_Marcella Peres.pdf: 1353592 bytes, checksum: 0fbb8c465fd627e92636b1dc2b08efa6 (MD5) Previous issue date: 2023-06-02 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Federal Goiano | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Catalão | pt_BR |
dc.publisher.initials | IF Goiano | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ciências fundamental II | pt_BR |
dc.subject | Prática de ensino | pt_BR |
dc.subject | Materiais alternativos | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA | pt_BR |
dc.title | A QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL 2: COMO CONTEXTUALIZAR SUA PRÁTICA COM MATERIAIS ALTERNATIVOS | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
Appears in Collections: | Licenciatura em Ciências Naturais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_Marcella Peres.pdf | 1,32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.