Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3259
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Olímpia Vaz dos Santos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9625281797706474pt_BR
dc.contributor.referee1Martins, Lucimar dos Reis Duarte-
dc.contributor.referee2Rodrigues, Vilma Maria Soares-
dc.creatorOliveira, Rejane Mendonça de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5289759196830198pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-17T01:27:35Z-
dc.date.available2022-12-17T01:27:35Z-
dc.date.issued2022-11-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3259-
dc.description.abstractDuring the process of building human identity, the influence of the environment in which we live is notorious, especially family and school relationships. It is noted in the area of education, especially in II elementary school and high school, numerous cases that the student finds himself in a situation of school failure, difficulty with learning and undisciplined. We propose for this work to discuss the family-school relationship and analyze how this dynamic interferes in the teaching-learning processes of children. At first, a bibliographic review was carried out as a methodological procedure to obtain the results. Secondary data were raised based on research in classic works and recent articles, such as VYGOTSKY (1998), FREIRE (1996 and 2000), (PIAGET, 1972), so that the theoretical basis on the subject could be broader, enabling the construction of the case study structured in theory in order to find and comment on satisfactory results, using the qualitative method. The course of the research, analyzes will be carried out on the influence of the family in the teaching-learning process, correlating them with the role played by the school in the students' lives, thus making it possible to propose solutions such as social support together with psychological assistance to students- their families. It is hoped that with this research the school and family community understand that active participation in children's lives is of paramount importance during the educational construction process, a factor that tends to favor and strengthen the bond between the school and the family, ensuring a quality education.pt_BR
dc.description.resumoDurante o processo de construção da identidade humana é notório a influência do meio em que vivemos, principalmente das relações familiares e escolares. Nota-se na área da educação, principalmente no ensino fundamental II e no ensino médio, inúmeros casos que o aluno se vê em situação de fracasso escolar, dificuldade com o aprendizado e indisciplinados. Propomos por este trabalho discutir a relação família-escola e analisar como essa dinâmica interfere nos processos de ensino-aprendizagem de crianças. A princípio foi feita uma revisão bibliográfica como procedimento metodológico para a obtenção dos resultados. Levantou-se dados secundários que se deram a partir de pesquisas em obras clássicas e artigos recentes como VYGOTSKY (1998), FREIRE (1996 e 2000), (PIAGET, 1972), para com que, o embasamento teórico acerca do assunto fosse mais amplo, possibilitando a construção do estudo de caso estruturado na teoria com a finalidade de encontrar e comentar resultados satisfatórios, sendo utilizado o método qualitativo. Com o decorrer da pesquisa, serão feitas analises sobre a influência da família, no processo de ensino-aprendizagem, correlacionando-as com o papel exercido pela escola na vida dos alunos, sendo possível, assim, propor soluções como acompanhamento social juntamente com auxílio psicológico para os educandos e seus familiares. Espera-se que com essa pesquisa a comunidade escolar e familiar entenda que a participação ativa na vida das crianças é de suma importância durante o processo de construção educacional, fator este, que tende a favorecer e fortalecer o vínculo da escola para com a família, garantindo uma educação de qualidade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rejane Mendonça de Oliveira (rejane.mendonca@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2022-12-16T03:56:54Z No. of bitstreams: 1 monografia Rejane mendonça.pdf: 1044000 bytes, checksum: 341e59e836a0bcc44e7e8984ffdb0795 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2022-12-17T01:24:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 monografia Rejane mendonça.pdf: 1044000 bytes, checksum: 341e59e836a0bcc44e7e8984ffdb0795 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Johnathan Diniz (johnathan.diniz@ifgoiano.edu.br) on 2022-12-17T01:25:29Z (GMT) No. of bitstreams: 1 monografia Rejane mendonça.pdf: 1044000 bytes, checksum: 341e59e836a0bcc44e7e8984ffdb0795 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-12-17T01:27:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 monografia Rejane mendonça.pdf: 1044000 bytes, checksum: 341e59e836a0bcc44e7e8984ffdb0795 (MD5) Previous issue date: 2022-11-03en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Iporápt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleRELAÇÃO FAMÍLIA - ESCOLA: COMO A DINÂMICA FAMILIAR INTERFERE NOS PROCESSOS DE ENSINO APRENDIZAGEMpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia Rejane mendonça.pdfRELAÇÃO FAMÍLIA - ESCOLA: COMO A DINÂMICA FAMILIAR INTERFERE NOS PROCESSOS DE ENSINO APRENDIZAGEM.1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.