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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Lamonier, Elisângela Leles-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/71757151210pt_BR
dc.creatorOliveira, Ademar Alves-
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/3865248313891896pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-27T20:23:24Z-
dc.date.available2022-10-26-
dc.date.available2022-10-27T20:23:24Z-
dc.date.issued2022-10-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2901-
dc.description.abstractThis article focuses on Special Education from the perspective of Inclusive Education. Special Education is a teaching and learning modality aimed at people with visual, hearing, physical, intellectual disabilities, spectrum, high abilities and giftedness, which provides and enables quality education in regular schools. The objective of this study is to analyze the changes in the national policy of special education with a perspective on inclusive education from the 1990s, 20th century. For this, the study was divided from three perspectives, the first being an understanding of national policies from the 1990s; an observation of the specific legislation that deals with the National Policy on Special Education and, finally, a search for understanding the perspectives of the national policy on special education from the perspective of inclusive education. To achieve the results, analyzes and observation of legal documents, technical standards or regulations, or the verification of resources such as books, reports, magazines, websites and also bibliographic research of authors who deal with public policies and their contributions to education, were carried out. such as CAIADO, GARCIA (2004); JOSLIN (2012); LAPLANE (2009); MANTOAN, MENDES (2006) and others. Thus, changes in national Special Education policies and their contributions to school inclusion occurred, especially from the 1990s, in legislation, referring to new decrees, making specialized educational care a partnership between specialized professionals and educator to check if there are barriers to learning in the special scope. Keywords: Public Policies. 1990s; Special Education from the Perspective of Inclusive Educationpt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como tema central a Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. A Educação Especial é uma modalidade de ensino e aprendizagem voltada para as pessoas com deficiência visual, auditiva, física, intelectual, espectro, altas habilidades e superdotação, que oportuniza e possibilita uma educação de qualidade em escolas regulares. O objetivo deste estudo é analisar as mudanças na política nacional de educação especial com perspectiva na educação inclusiva a partir da década de 1990, século XX. Para isso, dividiu-se o estudo a partir de três perspectivas, sendo a primeira uma compreensão das políticas nacionais a partir da década de 1990; uma observação das legislações específicas que tratam sobre a Política Nacional da Educação Especial e, por último, uma busca pela compreensão das perspectivas da política nacional da educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Para alcançar os resultados foram feitas análises e observação de documentos legais normas técnicas ou regulamentos, ou da verificação de recursos como livros, relatórios, revistas, sites e também uma pesquisa bibliográfica de autores que tratam sobre políticas públicas e as contribuições dela para a educação, tais como CAIADO, GARCIA (2004); JOSLIN (2012); LAPLANE (2009); MANTOAN, MENDES (2006) e outros. Sendo assim, as mudanças nas políticas nacionais da Educação Especial e suas contribuições para inclusão escolar ocorreram, em especial, a partir da década 1990, em legislações, referindo a novos decretos, fazendo com que o atendimento educacional especializado seja uma parceria entre profissional especializado e educador para checar se existem barreiras para a aprendizagem no âmbito especial.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Ademar Alves de Oliveira (ademar.alves@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2022-10-26T23:13:48Z No. of bitstreams: 1 Artigo Cientifico - Ademar Alves de Oliveira.pdf: 650459 bytes, checksum: 402c4d2fb6ddf39de2838a9ddf48d5b3 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-10-27T20:23:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Artigo Cientifico - Ademar Alves de Oliveira.pdf: 650459 bytes, checksum: 402c4d2fb6ddf39de2838a9ddf48d5b3 (MD5) Previous issue date: 2022-10-04en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Iporápt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectDécada de 1990pt_BR
dc.subjectEducação Especial na perspectiva da Educação Inclusivapt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
dc.titleAS MUDANÇAS NA POLÍTICA NACIONAL DA EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA APARTIR DA DÉCADA DE 1990pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
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