Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2820
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLima, Sandra Aparecida-
dc.creatorPareja, Eliane Teodoro Coimbra-
dc.date.accessioned2022-10-04T23:15:55Z-
dc.date.available2022-10-04T23:15:55Z-
dc.date.issued2022-10-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2820-
dc.description.abstractThe contribution of games for children in kindergarten in the process of teaching and learning provides the kids’ motor, cognitive and affective development; it is necessary to reflect on the part of those who are inserted in the pedagogical practice on the insertion of playful activities in school environments. This research has as main objective to analyze the contributions of games in Early Childhood Education. And the problem presented: What is the contribution of games to early childhood education? The justification is based on the theoretical framework of the law of guidelines and bases 1996, having as main authors, Oliveira (2007), Friedman (1992), Vygotsky (1984), Kishimoto (2011) and Law nº 1056/99 of March 15, 1999, that argued about games in educational environment. The methodology applied to the research is the qualitative approach, with basic nature, the objectives the research is exploratory and having as bibliographic procedure in studies of books, articles and electronic documents. The results and discourses pointed out indicate that games and playfulness for kids are important and necessary for its systematized development. Therefore, it is considered that children need playful activities, in which they must involve games practices as instruments of fun, learning and humanization.pt_BR
dc.description.resumoA contribuição de jogos e brincadeiras para educação infantil no processo de ensino e aprendizagem proporciona a criança o desenvolvimento motor, cognitivo e afetivo, sendo necessário uma reflexão por partes dos que estão na prática pedagógica, inserir atividades lúdicas nos ambientes educacionais. Esta pesquisa tem como objetivo principal analisar as contribuições dos jogos e brincadeiras na Educação Infantil. E a problemática apresentada: Qual a contribuição dos jogos e brincadeiras para a educação infantil? A justificativa baseia-se no referencial teórico da lei de diretrizes e bases 1996, tendo como principais autores, Oliveira (2007), Friedman (1992), Vygotsky (1984), Kishimoto (2011) e Lei nº 1056/99 de 15 de março de 1999, que discorrem sobre os jogos e brincadeiras no ambiente educacional. A metodologia aplicada a pesquisa é de abordagem qualitativa, com natureza básica, quanto aos objetivos a pesquisa é exploratória e tendo como procedimento bibliográfico em estudos de livros, artigos e documentos eletrônicos. Os resultados e discursões apontados indicam que os jogos, as brincadeiras e a ludicidade para as crianças são importantes e necessários em seu desenvolvimento sistematizado. Desta forma, considera-se que as crianças necessitam de atividades lúdicas, nas quais devem envolver práticas de jogos como instrumentos de diversão, aprendizado e humanização.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Sandra Aparecida Lima (sandra.lima@estudante.ifgoiano.edu.br) on 2022-10-04T22:58:08Z No. of bitstreams: 1 ARTIGO_SANDRA APARECIDA LIMA.pdf: 481167 bytes, checksum: 6eff3c0c001b8e096ce840789593729c (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Andreia Cristiane de Magalhaes Acaz (andreia.acaz@ifgoiano.edu.br) on 2022-10-04T23:15:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ARTIGO_SANDRA APARECIDA LIMA.pdf: 481167 bytes, checksum: 6eff3c0c001b8e096ce840789593729c (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Andreia Cristiane de Magalhaes Acaz (andreia.acaz@ifgoiano.edu.br) on 2022-10-04T23:15:49Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ARTIGO_SANDRA APARECIDA LIMA.pdf: 481167 bytes, checksum: 6eff3c0c001b8e096ce840789593729c (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-10-04T23:15:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ARTIGO_SANDRA APARECIDA LIMA.pdf: 481167 bytes, checksum: 6eff3c0c001b8e096ce840789593729c (MD5) Previous issue date: 2022-10-04en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal Goianopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsIF Goianopt_BR
dc.relation.ispartofA contribuição de jogos e brincadeiras para a educação infantilpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBrincadeiras. Educação Infantil. Ensino. Aprendizagem.pt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
dc.titleA CONTRIBUIÇÃO DE JOGOS E BRINCADEIRAS PARA A EDUCAÇÃO INFANTILpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_Sandra Aparecida Lima.pdf469,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.